معرفی انواع پیچ از نظر ظاهر

آشنایی با انواع ترمز الکتروموتور

معرفی انواع پیچ از نظر ظاهر

۲۴ بازديد

پیچ تخت یا Flat

پیچهای تخت یا Flat دارای یک کلگی مخروطی هستند که سطح فوقانی آن تخت است و معمولا در مواردی استفاده میشود که میخواهیم کلگی پیچ هم در دل قطعه کار قرار گرفته باشد، مثلا در اتصالات سرویس خواب، ورقگیر قالب و ... بخاطر داشته باشید که وقتی گفته میشود Flat Screw یا Flat Bolt قطعا شکل کلگی مخروطی است.
 
انواع پیچ نوک مته

پیچ بیضوی یا Oval

یکی دیگر از انواع پیچهای Countersunk یا مخروطی است که سطح فوقانی کلگی به شکل یک کمان (بیضی) است. این پیچها هم (مانند انواع Flat) در مواردی استفاده میشوند که میخواهیم کلگی پیچ بیرون نباشد، با این حال مزیتی جالبی نسبت به پیچهای تخت دارند.
 
در مواردی سوراخ پیچ نسبت به سطح قطعه کار دقت بالایی ندارد و متعامد نیست، در این حالت استفاده از پیچ Flat سبب میشود که انحراف سوراخ کاملا آشکار شود و حتی بخشی از کلگی بشکل لبه ای تیز بالاتر از سطح آن قرار بگیرد و به همین علت پیچهای بیضوی شکل جایگزین خواهند شد.
 
نمونه ای از نامگذاری انواع پیچ Countersunk
برای جست و جوی یک پیچ مخروطی شیاردار با سطح بیضوی و زاویه ی مخروط ۸۰ درجه باید عبارت زیر را جست و جو کنیم. این پیچ از نوع مخروطی با سطح تحت است که ناحیه ی زیرین کلگی برش خورده است و میتواند روی سطح قطعه کار نیز استفاده شود. (یا برای قطعات نازک)
 

پیچهای کفه ای (ماهی تابه ای) یا Pan

سطح کلگی انواع پیچ Pan میتواند تخت یا بیضوی باشد با این حال شکل آن مخروطی نیست و شکلی نزدیک به استوانه دارد که در تصاویر مشاهده میکنید.
 
این پیچ به این منظور طراحی شده که کلگی بیرون از قطعه کار باشد، از سوی دیگر مساحت نشیمنگاه بزرگ است که سبب میشود نیروی وارد بر قطعه کار در مساحت بیشتری توزیع شود و احتمال تغییر شکل قطعه کار یا فرو رفتن پیچ در آن کاهش یابد.
 
انواع پیچ Pan تنوع بسیار زیادی دارند و با هزینه ی تولید پایین (کمتر از پیچهای مخروطی) بخش زیادی از بازار را بخود اختصاص داده اند بطوریکه از M1.2 تا M100  عرضه میشوند.
 
پیچ با کلگی پهن یا ماهیتابه ای یا Pan Screws و در مواردی Pan Bolts
 

انواع پیچ های گرد یا Round

کلگی این پیچها شبیه گنبد یا کمانی نوک تیز است که از زیر برش خورده و مستقیما به بدنه ی پیچ متصل شده و برای آن طراحی شده که کلگی بیرون از قطعه کار باشد و احتمالا روی سطح آن مستقر شود، همچنین شکل آن به نوعی است که در صورت برخورد شدید با اعضای بدن آسیب زیادی وارد نمیشود.
 
کاربرد اصلی انواع پیچ گرد در محصولات مرتبط با دکوراسیون است که تماس زیادی با آنها وجود دارد و از سوی دیگر ظاهر مناسب کلگی آن باعث از بین رفتن زیبایی کار نمیشود، مثل آینه های قدی، تخت خواب، سرویس دستشویی و حمام، اتصالات دیواری، میز و صندلی، لوستر و …
 

پیچهای گرد یا رند، Round Screws و Round Bolts

 
پیچهای شش گوش یا Hex
شکل کلگی شش گوش دقیقا مانند درایوهای Slotted و Philips محبوبیت و کاربرد بسیار زیادی دارد! در کاربردهای سبک باز و بسته کردن آنها توسط دست یا انواع آچار امکان پذیر است، قابلیت تحمل گشتاور بالایی دارند و تولید آنها نیز هزینه ی چندانی ندارد.
 
این پیچها در موارد بسیار گوناگونی استفاده میشوند اما یکی از بهترین گزینه ها برای شرایطی هستند که تحمل بالای گشتاور و برش مورد نظر باشد، مثل سازه های بزرگ، ماشین آلات و …
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.