تشخیص کیفیت کلید مینیاتوری

آشنایی با انواع ترمز الکتروموتور

تشخیص کیفیت کلید مینیاتوری

۱۸ بازديد

به منظور چک کردن ظاهری کلید مینیاتوری یا کلید اتوماتیک اشنایدر باید در نظر داشت که قسمت محفظه پلاستیکی باید تمیز و بدون هیچ گونه آسیب و نقصی مانند ترک و یا وجود حباب روی بدنه کلید باشد و برخورداری از این عوامل از جمله مشخصات کلید مینیاتوری سالم است. برخی تولیدکنندگان ممکن است به منظور کاهش هزینه در تولید کلید هوایی اشنایدر، به طور کامل یا جزئی از مواد بازیافت شده استفاده کنند. کلید مینیاتوری که کاملاً از مواد استاندارد، تولید شده باشد، روشن و بدون لکه های سیاه است، در حالی که کلیدی که از مواد بازیافت شده تولید شده باشد، تیره تر است.

یکی دیگر از مواردی که می توان به منظور تست کلید مینیاتوری به صورت ظاهری، توسط خریدار بیان نمود، مقایسه وزن کلید است. می توان وزن کلید مینیاتوری خریداری شده را با وزن یک نمونه کلید سالم مقایسه کرد. برخی از تولیدکنندگان از برنج به جای فلز مس قرمز در تولید کلید مینیاتوری استفاده می کنند که از نظر رنگ متفاوت هستند و می توان این موضوع را تشخیص داد. برخی دیگر هم ضخامت سیم را کاهش می دهند تا هزینه ها کاهش یابد. این ها همه از موارد و نمونه های غیر استاندارد است که باید به آن توجه نمود.

شرکت اشنایدر الکتریک به منظور افزایش سرمایه گذاری و گسترش فعالیت خود، در ایران کارخانه ای جهت تولید و مونتاژ کلید های مینیاتوری تأسیس نمود. کلیدهای مینیاتوری در این کارخانه با رعایت استانداردهای لازم تولید می شوند.

طراحی کلیدهای مینیاتوری اشنایدر به نحوی است که به آسانی پس از پایان عمرشان قابل بازیافت هستند. از جمله استانداردهای محیطی استاندارد ROHS است. این استاندارد معرف قانونی است که در اروپا جهت محدودیت استفاده از مواد خطرناک در وسایل الکتریکی و الکترونیکی وضع شده است. مطابق با این قانون وجود ۶ ماده پر خطر برای سلامتی انسان و طبیعت در تجهیزات و محصولات الکتریکی و قطعات کامپیوتری ممنوع است. این ۶ ماده شامل سرب، جیوه، کادمیم، BDE و PBB است.

انتخاب کلید مینیاتوری

در زیر به برخی از عوامل تأثیر گذار در انتخاب کلید مینیاتوری و طراحی بار کلید اشاره می کنیم:

 

جریان نامی کلید مینیاتوری

جریان نامی کلید مینیاتوری یکی از مهمترین پارامترهای انتخاب کلید است. جریان نامی کلید مینیاتوری باید بیشتر از جریان بار و کمتر از جریان مجاز حرارتی مداوم کابل یا هادی های مدار در نظر گرفته شود. یک نکته قابل توجه این است که جریان نامی کلید یا وسیله حفاظتی در مدارهایی با ضریب قدرت واحد مانند لامپ رشته ای، باید بیشتر از جریان مصرف بار باشد. هم چنین جریان نامی کلید یا وسیله حفاظتی در مدارهایی با بار با ضریب قدرت اکتیو مانند موتور و نظایر آن، باید بیشتر از ۱٫۲۵ جریان مصرف بار باشد.

در ضمن در مورد بارهای با ضریب قدرت خازنی (کاپاسیتیو) و مواردی مانند لامپ های تخلیه در گاز (لامپ های فلورسنت، گازی، بخار سدیم، بخار جیوه، متال هالید و …) به همراه خازن های تصحیح ضریب توان و موتورهای با راه اندازی خازنی و مانند آن ها، جریان نامی MCB باید برابر یا بزرگ تر از ۲ برابر جریان مصرف باشد.

قدرت قطع کلید مینیاتوری (Ics)

عامل مهم دیگر ظرفیت قطع کلید و یا به عبارتی Ics است. قدرت قطع یا Ics، حداکثر جریانی است که یک وسیله حفاظتی بدون این که آسیب ببیند، آن را قطع می کند.

قدرت قطع کلید مینیاتوری نباید کمتر از حداکثر جریان اتصال کوتاه امکان پذیر در مدار باشد. بزرگترین جریان اتصال کوتاه برای هر کلید از اتصال کوتاه در ترمینال های آن (پشت کلید) به دست می آید. به طور مثال در صورتی که در پشت MCB فاز به نول وصل شود، بزرگ ترین جریان اتصال کوتاه ایجاد می شود و این جریان در انتخاب قدرت قطع کلید مینیاتوری تعیین کننده است. جریان قدرت قطع کلید مینیاتوری باید از ماکزیمم جریان اتصال کوتاه عبوری از کلید بزرگ تر یا برابر با آن باشد.

منحنی قطع کلید مینیاتوری

منحنی قطع یک کلید مینیاتوری، یک منحنی است که نسبت زمان قطع به جریان عبوری از کلید مینیاتوری را نشان می دهد. به عبارت دیگر عکس العمل کلید مینیاتوری برای قطع مدار در حالت عبور جریان اضافه بار و اتصال کوتاه از کلید در منحنی قطع کلید مشخص است و بر اساس آن تیپ یا کلاس کاری کلیدهای مینیاتوری تعریف می گردد.

منحنی قطع کلید مینیاتوری

برای خرید کلید مینیاتوری باید توجه کنیم که به منظور حفاظت از کابل های داخل مدار باید منحنی قطع تحمل حرارتی کابل بالاتر از منحنی قطع کلید قرار گیرد.

seoman1.blogtez.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.